Az Alaptörvény szerint az elnök legfőbb feladata annak megakadályozása, hogy a hatalom birtokosaival elszaladjon a ló. A kifejezés alatt olyan jogszabályokat kell érteni, amelyek antidemokratikusak, vagy annak tűnnek. A törvényeket az Országgyűlés fogadja el. Ha a köztársasági elnöknek gondja van valamelyikkel, akkor visszaküldheti a feladóhoz, vagy megvizsgáltathatja az Alkotmánybírósággal, hogy megfelel –e az Alaptörvénynek.
Logikus rendszernek tűnik, olyasmi, amit úgy neveznek: „fékek és ellensúlyok”. Csakhogy van néhány probléma:
A köztársasági elnök tehát annak a parlamentnek a működését ellenőrzi, amely nélkül nem is lehetne köztársasági elnök. Teheti ezt annak az alkotmánynak a szellemében, amelyet az Országgyűlés fogadott el. És a kifogásolt törvényeket annak az Alkotmánybíróságnak küldi meg, amelynek tagjait szintén a parlament választotta.
Mindez alapvetően kétségbe vonja a köztársasági elnök szerepét, mint „fék és ellensúly”. Más lenne a helyzet, ha a parlamentet összetétele a szavazói akarattól függene. Ekkor ugyanis a választópolgárok felhatalmazásán múlna a rendszer működése.
Ha így lenne, akkor a 2014-es választás után a Fidesznek 93 képviselője lett volna a 199 fős Országgyűlésben. Ez a mandátumok kisebbsége, egyszerűen azért, mert a Fidesz a szavazatoknak is a kisebbségét szerezte meg (44,87 %). Ami azt jelenti, hogy a parlament csak akkor választhatott volna köztársasági elnököt, ha két, vagy több párt együttesen támogatja ugyanazt a jelöltet.
Magyarországon azonban aránytalan a választási rendszer. Emiatt a Fidesz a szavazók kisebbségének a támogatásával is megkapta a parlamenti mandátumok többségét. Ha nem bukott volna el két időközi választást, akkor meglenne a kétharmados többsége is.
A választópolgároknak nincs, és a jelenlegi helyzetben nem is lehet köze a köztársasági elnökhöz. A megoldás:
Ehelyett Magyarországon a „fékek és ellensúlyok rendszere” csak látszat. De az is átlátszó, és nincs mögötte semmi.
Név: Bánovics Attila
Email: info@elektor.hu