Június 8-án az Egyesült Királyságban, a következő két hétvégén Franciaországban tartanak törvényhozási választást. Ezzel el is mondtuk az egyetlen különbséget a két választási rendszer között. Előbbi egy-, utóbbi kétfordulós.
Mindkét országban aránytalan a választási rendszer, azon belül képviselők csak egyéni körzetből kerülhetnek be a törvényhozásba. Nagy különbség abban van, hogy milyen követelménynek kell megfelelnie egy jelöltnek a mandátum elnyeréséhez.
Egyesült Királyság:
Franciaország:
Utóbbi követelmény miatt a szavazattöbbség sem biztos, hogy elegendő a mandátumhoz, amennyiben a győztes voksainak száma nem éri el a körzetben regisztrált összes választópolgár 25 %-ának megfelelő számot.
Ha a fenti követelményeknek egyik jelölt sem felel meg, akkor második fordulót tartanak. A második menet szabályai:
Kétpártrendszeren azt értjük, hogy a szavazatok több mint 90 %-át két párt, vagy választási szövetség gyűjti be, ez jellemző az Egyesült Államokra. Franciaországban és az Egyesült Királyságban azonban jelenleg nincs két olyan párt, amely együttesen ilyen arányban szerzi meg a voksokat, ezért ezekben az országokban nincs kétpártrendszer, bár ez a későbbiekben elvileg változhat.
A pártstruktúra tehát hasonló, mégis van különbség: az Egyesült Királyságban a pártok önállóan indulnak, illetve indítanak jelölteket, míg Franciaországban vannak pártok, amelyek választási szövetségbe tömörülnek, és együtt indulnak, illetve közösen támogatnak jelölteket.
Könnyű dolgunk van, amikor előre akarjuk jelezni az eredményeket, ugyanis aránytalan választási rendszerben bármi megtörténhet. Ezzel akár be is fejezhetnénk, helyette néhány példa arra, mit értünk „bármin”:
Összehasonlításképpen: arányos választási rendszerben kizárólag olyan párt (vagy pártszövetség) kaphat mandátumtöbbséget, amely megszerezte a parlamenti pártokra eső szavazatok többségét.
Arányos rendszerben ezzel szemben a bejutási küszöb felett teljesítő pártok garantáltan kapnak mandátumokat, méghozzá szavazataik arányában, illetve nem fordulhat elő, hogy egy párt kevesebb parlamenti helyhez jusson, mint olyan ellenfele, amely nála kevesebb szavazatot szerzett.
Az Egyesült Királyságban és a Franciaországban tartandó választáson lehetnek különbségek az eredményekben.
Franciaországban ennek azért kisebb az esélye, mert a második fordulóba rendszerint csak két jelölt kerül be, így a „győztesnek” ilyen körzetekben muszáj begyűjtenie a voksok többségét. Ugyanakkor ez csak a második menetre vonatkozik. Ha tehát az első fordulós eredményeket hasonlítjuk össze a mandátumok kiosztásával, akkor lehetséges, hogy hasonló, vagy akár aránytalanabb eredményeket látunk, mint az Egyesült Királyságban.
Ez cáfolja, hogy az aránytalan választási rendszer automatikusan „stabil” kormányzást eredményez.
Nem kell lerágni a körmünket izgalmunkban, hogy vajon bejönnek –e az előrejelzéseink, hiszen azok alapján bármi megtörténhet, így akármi lesz, mindenképpen igazunk van. Ez azonban nem egy retorikai fogás, hanem az aránytalan választási rendszerek egyik legfőbb jellemzőjének következménye. Az ilyen szisztémák kiszámíthatatlanok. Pusztán valószínűségeket állapíthatunk meg.
Az idei hollandiai választásokról szóló pontos előrejelzéseinket és azok összehasonlítását az eredményekkel itt nézheti meg.
Név: Bánovics Attila
Email: info@elektor.hu